10 patarimų, kaip saugiai vairuoti žiemą

Keliams virtus vaizdinga, tačiau pavojinga čiuožykla, vairavimas tampa kantrybės, meistriškumo ir atsargumo išbandymu. Sniegas, ledas ir sumažėjęs matomumas gali paversti kelius klastingais takais, kur už kiekvieno kampo slypi pavojus. Todėl svarbu išmanyti, kaip vairuoti šiomis sąlygomis.

Saugiai sustojęs automobilis šalia miško.

Apsiginklavę teisingomis žiniomis ir pasiruošimu, galite su pasitikėjimu keliauti po žiemos karalystę. Šiame straipsnyje dalijamės 10 svarbiausių patarimų ir strategijų, kaip saugiai vairuoti žiemą ir apsisaugoti patiems bei apsaugoti savo keleivius ir kitus eismo dalyvius.

1. Sekite orų prognozes ir planuokite iš anksto 

Ruošiantis kelionei žiemą, būtina sekti orų prognozes ir vietos tarnybų pranešimus apie sąlygas keliuose. Jeigu galite, išgirdę pranešimus apie sudėtingas oro sąlygas, niekur nevykite. Jeigu to padaryti negalite, numatykite kelionei daugiau laiko, nes eismas sningant ir šąlant tikrai vyks lėčiau.

Kai sninga, patariama rinktis pagrindinius kelius ir greitkelius, kurie gerai prižiūrimi ir juos nuolat nuvalo sniego valymo mašinos. Venkite siaurų gatvelių su sudėtingomis sankryžomis, kuriose maža vietos manevrams ir kurios gali būti nenuvalytos ir nepabarstytos druska. Aplenkite kelius su stačiomis nuokalnėmis arba įkalnėmis, kadangi padidėja rizika automobiliui prarasti sukibimą ir imti slysti, ypač važiuojant nuokalne.

2. Išmokite atpažinti pavojingas sąlygas

Žiemą reikia atkreipti dėmesį ne tik į sniegą ar ledą – vairavimo sąlygoms įtakos turi įvairūs veiksniai. Pavyzdžiui, pablogėjęs matomumas dėl snygio, rūko arba šlapdribos lėtina reakciją ir gali lemti avarijas.

Smarkus lietus arba atlydys gali sukurti itin pavojingas situacijas. Oro temperatūrai laikantis apie 0 °C, susidaro sudėtingos vairavimo sąlygos, kai ant kelio susiformuoja plikledis.

Svarbu nepamiršti, kokį automobilį vairuojate. Automobiliai su priekiniais varančiaisiais ratais ant ledo ir sniego „elgiasi“ visiškai kitaip, nei su galiniais varančiaisiais ratais. Automobilio varančioji ašis turės įtakos tokiems veiksmams kelyje kaip greitėjimas arba stabdymas rikiuojantis iš vienos juostos į kitą arba praradus sukibimą su keliu.

Plikledis – tai skaidrus ledo sluoksnis ant kelio paviršiaus. Jis ypač pavojingas, nes jį dažnai sunku pastebėti, o automobilis gali staiga tapti nevaldomas.

3. Gerai nuvalykite nuo automobilio sniegą ir ledą

Būtina nuvalyti langus, veidrodėlius, žibintus ir posūkio signalus, kad sniegas, ledas arba purvas neblogintų matomumo arba neslopintų ryškumo. Pasirūpinkite, kad automobilio numeriai būtų švarūs ir aiškiai matomi.

Prieš pradėdami valyti sniegą, užveskite automobilį. Tegu jis sušyla prieš kelionę.

Daugelis vairuotojų skubėdami nenuvalo sniego nuo automobilio stogo, tačiau tai padaryti būtina. Automobiliui šylant, sniegas ant stogo pradeda tirpti, o tai kelia pavojų jums ir kitiems. Stabdant ši sniego ir ledo šūsnis gali nuslysti ant priekinio stiklo ir uždengti vaizdą arba nuskrieti ant kitų automobilių.

4. Patikrinkite automobilio būklę ir įrangą

Šaltį ir drėgmę sunku ištverti ne tik žmonėms, bet ir automobiliams. Neigiama temperatūra gali sutrikdyti automobilio veikimą, paveikti padangų slėgį, akumuliatoriaus rodiklius ir variklio darbą.

Prieš leisdamiesi kelionėn žiemą, įsitikinkite, kad automobilis yra optimaliai tvarkingas: patikrinkite valytuvus, žibintus, akumuliatoriaus būklę ir skysčių lygį. Įsipilkite žieminio langų plovimo skysčio, kad nukritus temperatūrai sistema neužšaltų. Kad neužšaltų degalų žarnelės, palaikykite ne mažiau kaip puspilnį degalų baką. Taip pat būsite ramesni, jei netikėtai vėluos degalų tiekimas.

Kalbant apie padangas, pasirūpinkite, kad jos būtų tinkamos šiam metų laikui ir pernelyg nesusidėvėjusios. Lietuvoje privaloma važinėti su žieminėmis padangomis nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d., o protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 3 mm (pageidautina, didesnis). Jeigu gyvenate užmiestyje, geriau rinkitės dygliuotas padangas.

Galiausiai įsidėkite į automobilį netikėtose situacijose reikalingų įrankių komplektą. Žiemą nutikus nelaimei, tokie dalykai kaip ledo grandyklė, kastuvas, apklotas, žibintuvėlis, laidai dviejų automobilių akumuliatoriams sujungti ir negendantys užkandžiai gali labai praversti.

5.   Koreguokite vairavimo stilių

Jei norite saugiai keliauti, būtina koreguoti vairavimo stilių pagal oro sąlygas. Susipažinkite su savo automobilio galimybėmis ir ribotumais žiemą, pradedant tuo, kurie ratai yra varantieji: priekiniai ar galiniai. O taip pat būkite labiau dėmesingi kitiems vairuotojams.

  • Greitį didinkite ir stabdykite laipsniškai, kad sumažintumėte slydimo riziką. Staigūs veiksmai slidžiame kelyje gali lemti kontrolės praradimą.
  • Laikykitės didesniu atstumu nuo kitų transporto priemonių, nes stabdymo kelias pailgėja.
  • Anksčiau pradėkite rodyti posūkio signalą, kad kiti vairuotojai numatytų jūsų posūkį ir laiku sureaguotų.
  • Stabdykite švelniai ir tolygiai, kad išvengtumėte slydimo. Jeigu automobilyje yra stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), galite ją naudoti.
  • Likite ramūs ir sutelkite dėmesį į kelią ir aplinką, numatydami galimus pavojus. Neužsiimkite dėmesį blaškančiais dalykais (pvz., telefonu).

6. Įsijunkite reikiamus žibintus

Tinkamas apšvietimas būtinas geram matomumui, todėl pasirūpinkite, kad automobilio priekiniai, galiniai ir posūkių žibintai būtų tvarkingi.

Priekiniai žibintai

Lietuvoje visos transporto priemonės privalo net ir dieną važiuoti su įjungtais priekiniais žibintais. Net jei vairuojate kitoje šalyje, žiemiškomis sąlygomis visada išmintinga įsijungti artimąsias žibintų šviesas, kad būtumėte matomi patys ir geriau matytumėte priekyje besidriekiantį kelią.

Rūko žibintai

Šie žibintai skirti pagerinti matomumą esant rūkui, miglai, smarkiai lyjant, sningant arba siaučiant dulkių audrai. Rūko žibintai yra įtaisyti žemiau ir padeda apšviesti kelią arčiau žemės, todėl geriau matysite kelio žymėjimus ir ribas. Paprastai rūko žibintai naudojami kartu su artimosiomis žibintų šviesomis.

Tolimosios žibintų šviesos

Jos nepakeičiamos, kai vairuojate tamsoje, ypač kaimo keliais ir atvirais greitkeliais, kuriuose nėra apšvietimo. Tolimosios žibintų šviesos padeda įžiūrėti kelią ilgesniu atstumu ir išvengti susidūrimo su gyvūnais, dviratininkais arba vėlyvą vakarą vaikštančiais pėsčiaisiais.

Priešpriešiais atvažiuojant kitai transporto priemonei arba patiems artinantis prie kitos transporto priemonės iš galo, būtina išjungti tolimąsias žibintų šviesas, kad neapakintumėte kitų vairuotojų. Tolimosiomis žibintų šviesomis niekuomet nederėtų naudotis per rūką, lyjant arba sningant, kadangi šviesdamos tiesiai į rūką arba sniegą jos gali pabloginti matomumą.

7. Saugokitės pėsčiųjų arba dviratininkų

Žiemą tenka baimintis ne tik sniego ir ledo. Ateinanti žiema atsineša ir trumpesnę dieną, ir blogesnį matomumą. Prieblandoje ir tamsoje pėstieji ir dviratininkai gali netikėtai išnirti „iš niekur“, todėl turite būti itin budrūs, kad juos laiku pastebėtumėte.

Galų gale vairuodami stenkitės nesiblaškyti: nesinaudokite telefonu, nereguliuokite muzikos, ypač esant prastam apšvietimui. Į kelią sutelktas dėmesys padidina galimybes pastebėti pėsčiuosius ir dviratininkus.

Sumažinkite greitį prie visų pėsčiųjų perėjų (net jeigu aplink nieko nematyti), kad pastebėtumėte atšvaitų neseginčius žmones. Neapšviestuose kelio ruožuose, kai tik įmanoma, įsijunkite žibintų tolimąsias šviesas, kad padidintumėte matomumą.

8. Prieš rikiuodamiesi į kitą juostą, gerai pagalvokite

Žiemą daug avarijų nutinka dėl eilinės priežasties – vairuotojams be reikalo rikiuojantis į kitą juostą. Toks įprotis žiemą pavojingas, ypač jeigu kelias provėžotas ir tarp juostų pritaškyta sniego arba susidaręs ledo sluoksnis.

Nesirikiuokite iš vienos juostos į kitą vien todėl, kad atrodo, jog vienoje jų eismas juda truputį greičiau. Jeigu nėra būtinybės persirikiuoti, geriau likite toje pačioje juostoje.

Jeigu tikrai reikia persirikiuoti, o automobilis varomas priekiu, svarbu neatleisti akseleratoriaus pedalo, kol automobilis nepradeda stabiliai riedėti reikiama juosta. Kol priekiniai ratai varo į priekį, tol užpakalinė automobilio dalis neims slysti.

Jei automobilis varomas galu, persirikiuojant nerekomenduojama spausti akseleratoriaus, nes greičiui didėjant, galiniai ratai gali imti slysti. Išlaikykite tolygų greitį ir venkite staigaus vairo sukimo.

Lengviausia persirikiuoti automobiliu su visais varančiaisiais ratais – pagrindinis patarimas yra neatleisti akseleratoriaus ir vairuoti tiksliai.

9. Išbandykite vairavimą ant ledo saugioje vietoje

Gera mintis – pasitreniruoti vairuoti tuščioje prisnigtoje aikštelėje. Taip suprasite, kaip jūsų automobilis susitvarko su slidžia danga. Idealiu atveju pasikvieskite kartu specialistą arba labiau patyrusį vairuotoją, kuris paaiškins, kaip elgtis automobiliui slystant.

Jeigu kyla abejonių ir stinga pasitikėjimo vairuoti žiemiškomis sąlygomis, užsiregistruokite į saugaus vairavimo kursus. Tokie praktiniai mokymai gali padėti patobulinti važiavimo žiemą įgūdžius: vairavimą, stabdymą ir kliūčių aplenkimą slidžiame kelyje.

10. Apsidrauskite kasko draudimu

Net labiausiai įgudę ir rūpestingiausi vairuotojai gali žiemą patekti į avarijas ir nelaimingus atsitikimus. Juk niekas neapsaugotas nuo žalos dėl oro sąlygų arba susidūrimo su miško gyvūnais.

Kasko draudimas gali smarkiai palengvinti netikėtas situacijas ir užtikrinti finansinę apsaugą transporto priemonei patyrus žalą, patekus į avariją arba vagystės atveju. Į „If“ kasko draudimo apsaugą įeina techninė pagalba kelyje, draudimas nuo susidūrimų su gyvūnais ir daugelio kitų rizikos rūšių, todėl apsidraudę pas mus galėsite būti ramūs.

Jeigu jūsų automobilis patirs žalą, apie ją pranešti bus paprasta per „Mano If“ profilį arba „If“ mobiliąją programėlę.

Linkime saugių kelionių žiemą!

Apledėję ir slidūs keliai, aplaidi automobilio techninė priežiūra ir prastas matomumas – vienos dažniausių priežasčių, lemiančių avarijas žiemą. Suprasdami šiuos sunkumus ir laikydamiesi mūsų pasiūlytų patarimų, galite su pasitikėjimu imtis vairavimo žiemą iššūkio ir užsitikrinti savo bei aplinkinių saugumą.

Atminkite, saugus vairavimas žiemą priklauso nuo pasiruošimo, sąmoningumo ir noro atitinkamai pritaikyti savo vairavimo įpročius.

Susiję straipsniai